​​"Utan oss rullar inte stridsvagnarna"​​​​

 ​​​Om Grund- och Förvaltningsdata

Varför Grund- och förvaltningsdata?​​

Förnödenhetsregistrering syftar till att skapa entydig information om Försvarsmaktens ​​förnödenheter som stöd för att underlätta och säkerställa anskaffning, försörjning, förbandsproduktion och underhåll samt för dessa verksamheter erforderlig redovis​ning.

Syftet är även att undvika dubbellagring av samma förnödenhet från olika tillverkare.​
Härigenom uppnås att dubblerad datainsamling men även att du​bblerad ändringstjänst undviks samt att data har samma innehåll oavsett i vilka sammanhang de används. Aktuella data är ständigt tillgängliga.
Förnödenhetsregistrering utgör underlag för att ge erforderliga data rörande förnödenheter för Försvarsmaktens logistiktjänster.

Förnödenhetsregistrering ska, om möjligt, genomföras i samband med anskaffning så att fastställd beteckning och benämning kommer in i köpe- och leveransdokumenten och på så sätt direkt delges mottagarna och berörda förråd.


Exempel på bristfälliga grund- och förvaltningsdata kan vara att:

  • förrådsbenämning för förnödenheten är inte angiven med fastställda benämningar vilket försvårar identifiering och vidmakthållande
  • felaktigt översatta förrådsbenämningar
  • det ritnings- eller artikelnummer (referensbeteckning) som anges är inte kontrollerat mot tillverkaren och mot de skrivanvisningar eller tidigare registreringar för de olika firmor som finns i Teamcenter PLM (förnödenheten går inte att beställa)
  • tekniska uppgifter/ID uppgifter/kompletterande uppgifter om förnödenheten utelämnas. Detta försvårar klassificering, typminskning, kodifiering och nummerbestämning mm.
  • äkta ursprung för förnödenheten inte har undersökts tillräckligt väl så att generalagent eller motsvarande registreras som ursprung (en svårighet vid sammanslagningen av firmor och om agenturer upphör)​


Området Grund- och förvaltningsdata ingår i FMV Produktlivscykelhantering (PLM, Product Life cycle Management).

 
Idag stöds denna process av ett flertal digitala system, som hjälper FMV såväl som Försvarsmakten i att skapa ordning och reda samt spårbarhet i en produkts livscykel.
Information om identifierande, tekniska och förvaltningsspecifika data för förnödenheter inregistreras via systemet Teamcenter och lagras i samt återvinns ur systemet. Informatio​nen i Teamcenter överförs enligt särskilda rutiner till andra IT-system m.m., som för sitt ändamål och syfte måste ha information i termer av enhetliga och ensade grund- och förvaltningsdata. 






  Kontakt​​​​​​

Det ska vara lätt att göra rätt! FMV Logistik Verksamhetsstöd