Stöd för kravställning och utbyte av Materieldata
Denna webbplats innehåller stöd för FMV materielprojekts kravställning och utbyte av strukturerade materieldata
mellan FMV och utsedd leverantör. Syftet med stödet är att skapa en enhetlig kravställning av strukturerade materieldata med hög kvalitet som är lika oberoende av materielprojekt, samt på ett format som möjliggör automatisk inläsning i FMV:s informationssystem. Stödet vänder sig till både FMV och FMV:s leverantörer. Även framtida anbudsgivare kan ta del av FMV:s metod för kravställning för att förbereda sig inför kommande upphandlingar.
Stödet är sammanställt i ett baspaket bestående av vägledningar, mallar och kravformuleringar som stödjer materielprojektet från inledande planering fram till leveransen till Försvarsmakten. Baspaketet omfattar i dagsläget kravställning och utbyte av materieldata inom områdena, underhållsnedbrytningar, åtgärdsdefinitioner, underhållsscheman, samt individkonfigurationer och garanti.
Tillämpningen av Baspaketet i respektive materielprojekt och VerkO ska stämmas av med berörd Teknisk Chef.
En bugg i Logistikportalen gör att en inloggningsruta visas när filer ska öppnas. Detta kan undvikas genom att högerklicka på filnamnet, välja "Hämta", och sedan öppna den nedladdade filen lokalt. Alternativt klickar man på "Avbryt" (upp till 20 gånger...) i inloggningsrutan tills den försvinner, varvid filen slutligen visas
.