ÖPPET HUS
VÄLKOMMEN TILL UNDERHÅLLSPLAN 27 AUGUSTI
FMV Log V hälsar dig välkommen till vårt första öppet hus för underhållsplan (UHP). Vi planerar hålla ett antal tillfällen per år där det ges utrymme för information, fördjupning, frågestunder inom området underhållsplan i Teamcenter.
Inbjudan går ut till alla med rollen Service Planner och Service Responsible, men alla intresserade är välkomna. Inbjudan kommer även att publiceras på Insidan och Logistikportalen. Från Försvarsmakten krävs internetuppkoppling för att kunna delta i mötet.
Vi kommer även att spela in mötet för att göra det tillgängligt för de som inte har möjlighet att närvara.
Datum: 27 augusti
Tid: 13.00-15.00
Plats: Online via Skype (FMV)
Anslut till Skype-mötet
Planerad agenda
- Introduktion till öppet hus
- Kommande förändringar
- Ny version av Teamcenter
- Ny funktionalitet
- Läsanvisningar och instruktioner
- Kommande utbildningar
- Föranmälda frågeställningar
- Öppen frågestund UHP
Du kan delta hela timmen eller en del av den. Bjud gärna in kollegor som kan vara intresserade av att delta i detta forum.
Vi tar gärna emot föranmälda frågeställningar om ni har specifika ämnen kring förnödenhetsdata som ni önskar dialog om. Frågeställningar kan skickas till linus.hessel.konsult@fmv.se.
Varmt Välkomna
Teamcenter-UHP
VÄLKOMMEN TILL FÖRNÖDENHETSDATA
Vi på FMV Log V -
Produktdata hälsar dig välkommen till vårt första Öppet hus för
Förnödenhetsdata!
Vi planerar att
hålla ett antal tillfällen per år där du får möjlighet att delta i en timme för
information, fördjupning, frågestunder med mera kring området förnödenhetsdata.
Inbjudan går ut till
alla inregistrerare i Teamcenter men alla intresserade är välkomna.
För personal från
Försvarsmakten krävs internetuppkoppling för att kunna delta i mötet.
📅
Datum: 10 juni
⏰
Tid: 10:00–11:00
💻
Plats: Online via Skype (möteslänk finns längre ner)
Planerad agenda för detta första tillfälle:
- Introduktion till öppet hus
förnödenhetsdata
- Information nuläge &
kommande förändringar
- Returhantering & vanligt
förekommande fel
- Fördjupning i Teamcenter
funktionalitet:
- Exportmöjligheter av data
till Excel
- Uttag lista, inregistrerare
per ansvarskod
- Föranmälda frågeställningar
- Öppen frågestund
förnödenhetsdata
Du kan delta hela
timmen eller en del av den – alla deltar enligt eget önskemål. Vi ser gärna att
du bjuder in kollegor som kan vara intresserade av att delta i detta forum.
Vi tar gärna emot
föranmälda frågeställningar om ni har specifika ämnen kring förnödenhetsdata
som ni önskar dialog om. Frågeställningar kan skickas till fornodenhetsdata@fmv.se.
Med
vänlig hälsning
FMV
Log V - Produktdata
Ps. När vi nu har chansen vill vi passa på att tipsa om
regelverk, instruktioner och vägledningar som finns på Logistikportalen, bland
annat här: Logistikportalen
- Grund- och Förvaltningsdata men också här: Stöd
för kravställning och utbyte av Materieldata ds.
.........................................................................................................................................
Anslut till Skype-mötet
Anslutningsproblem?
Prova Skype Web
App
Är det ditt första Skype-möte?
Om FMV PLM
Området Produktlivscykelhantering (PLM, Product Lifecycle Management) omfattar alla aspekter av en produkts livscykel och är en central funktion genom materielförsörjningsprocessen.
Idag stöds denna process av ett flertal digitala system, som stödjer FMV såväl som Försvarsmakten i att skapa ordning och reda samt spårbarhet i en produkts livscykel.
Inom PLM-området införs nu ett nytt IT-stöd, Teamcenter från Siemens. Teamcenter är ett sammanhängande PLM-system som berör alla aspekter av en produkts livscykel, vilket ger bättre förutsättningar. Första releasen av Teamcenter inkluderar funktioner i livscykelskedena Anskaffning, Produktion, Modifiering samt Vidmakthållande. I framtida releaser planeras ytterligare funktionalitet att införas.
Teamcenter är menybaserat och liknar ett Windows-system där man direkt genom menyer eller t.ex. en sökning kommer åt all produktinformation (data, bilder, ägare, etc.).

Första releasen
Teamcenter kommer att ersätta ett flertal av myndighetens stödsystem inom ILS-området. I ett första skede ersätts de system som rör hantering av förnödenhetsdata samt tekniska order (TO). Förutom detta införs även digitalt stöd för kravhantering, systemteknik (Systems Engineering) samt exportkontroll. För att FMV och Försvarsmakten ska få full verksamhetsnytta av dessa funktioner behöver verksamhetens arbetssätt utvecklas och säkerställas.
System som ersätts
Stödsystem som ersätts genom PLM Teamcenter är:
Vilken information får hanteras i PLM/Teamcenter
Enligt Verksamhetsanalys PLM R2, 18FMV711-88:1, får sekretessklassad information, enligt OSL 2009:400, hanteras i Teamcenter men ej säkerhetsskyddsklassificerade information.
Teamcenter kommer även att hantera exportkontrollerade förnödenheter och produkter, vilket inte är information som regleras av lagar som berör sekretess och säkerhetsskydd utan av andra nationella och internationella lagar och förordningar, överenskommelser samt slutanvändaråtaganden.
Om FMV Förvaltningsområde PLM (FO PLM)
Förvaltningsområde PLM (FO PLM) är Produktägarens förlängda arm och utgår från dennes ansvar samt uppgift (20FMV3728-1:1). Förvaltningsteamet ska ha en djupare kunskap och expertis kring informationssystemen, arbetssätten och dess möjligheter för att kunna driva utvecklingen och föreslå smarta och funktionella lösningar för verksamheten.
Förvaltningens uppdrag kan summeras i två förmågor, en operativ som syftar till att säkerställa den dagliga produktionsförmågan i verksamheten, samt en taktisk/strategisk som syftar till att säkerställa att verksamhets- och IT-utveckling sker ordnat baserat på största möjliga verksamhetsnytta.
Övergripande utvecklingsplan för PLM på FMV
Under utarbetning.